Minustyrd

I en ”minusstyrd” bil är kablarna till extraljusen installerade på ett sådant sätt att kabelsatsens pluskabel ansluts till batteriet eller till en annan strömkälla och den svarta, initialt jordade kabeln ansluts till minuskabeln på bilens helljus på valfritt sätt, exempelvis med strömtjuv eller lödning & krympslang. Kabelsatsens blå styrströmkabel ansluts till nätsladden/pluskabeln från bilens helljus på samma vis. Dessutom behövs kabeln till själva kontakten (till extraljuset) på reläkabelsatsen altereras. Här behöver du öppna upp kabelhöljet och hitta den svarta jordkabeln som går från reläet till extraljuskontakten och kapa den för att sedan koppla jordkabeln till en jordad punkt, exempelvis chassit. Fäst en ringkabelsko på kabelns ände för att underlätta infästning för jordning. Tänk på att kapa jordkabeln nära reläkabelsatsen och inte vid kontakten för extraljuset!  

På detta sätt tänds och släcks extraljuset samtidigt som bilens egna helljus. Om extraljuset lyser konstant när den installeras med en traditionell anslutning, bör du prova att installera reläkabelsatsen enligt beskrivningen här. 

Kopplingsschemat nedan är anslutningen av extraljus på ”minusstyrda” bilar. Kopplingsschemat som finns tidigare i artikeln motsvarar den traditionella kopplingen.

Gör så här:
Kolla först vad som är minus/plus kablar till lampan.
Optibeams röda kabel ska gå till reläet.
Reläet röd kabel med säkring ska gå till batteriet.
Optibeams svart kabel (-) ska gå direkt till batteriet.
Reläets svarta kabel (-) ska gå till lampans minus pol.
Den blå kabeln med styrström ska gå till lampans plus pol.

KOM IHÅG ATT TA UR SÄKRINGEN INNAN DU BÖRJAR.