EFTERDRAGNING PÅ MUTTAR – GÄLLER ALLA MUTTTRAR
M12 = 85 N/m
Att montera dragkroken var relativt enkelt, det var bara att dra dit den i princip.
Valde en avdragsbar dragkrok av märket Argon från Dragkroksexperten, en rejäl spansk pjäs.
Den var nedsatt i pris med 40 procent på grund av utgpående sortiment.
Så där tjänade man några slantar, på både köpet av krok och montering.
I mitt fall fick jag lossa lite på en av fästena avgassystemet på vänstersidan av bilen för att kunna pressa in den. Sen var det bara att dra åt med rätt N/m på bultarna.
El-systemet var lite krångligare eftersom man måste dra den röda + kabeln till batteriet, och då måste man ta bort plastdelar etc för att kunna dra kabeln fram till batteriet. I övrigt var installationen ganska enkel egenligen.
Kablar kopplas till kontakten i den ordning manualen visar.
Sen får man hitta ett hål (eller göra ett hål) för att kuna dra upp kabeln till lastutrymmet. Väl där får man börja mäta spänning för blinkers och och bromsljus på vardera sida av bilen och sen koppla enligt manualen.
Jag köpte en spänningsprovpenna på mekonomen som har en lampa, blir lite enklare då man ser att ljuset blinker eller om det ger fast ljus.
Det går två sladdar till vänstra sidan och två sladdar till högra sidan, och dessa kopplas enligt manualen till blinkers och bakljus på respektive sida.
Bromsljus och dimljus på med en ”strömtjuv” enligt anvisningen.
Här måste man använda multimeter och en provpenna med lampa för att kunna avgöra vad som är blinkers, bakljuslampa, stopljus och dimljus.
Tydligen kopplar man bara in stopljus och dimljus på vänstersidan.
Kolla först vilka kablar som har ström genom att vrida på tändningen så ljusen på bilen slås på.
När du vet vilka kablar som har ström, är det dags att avända provpennan för att avgöra vilken som är blinkers. Blinker ljuset på pennan så har du hittat kablen som går till blinkers. Och nästa kabel med stadigt ljus borde då va bakljuset.
Färgerna visar hur man skruvar fast kablar i kontaktuttaget
-Gul kabel går till vänstra blinkers
-Blå kabel går till dimljuset
-Grön kabel går till högra blinkers
-Brun kabel går till högra bakljus
-Röd kabel går till bromljus
-Svart kabel går till vänstra bakljus
Bilden till vänster visar hur bromsljuskabeln kopplas till bromsljuskabeln, och den högra bilden hur dimljuset kopplas till dimljuskablen, båda på vänstersidan av bilen. Att det bara finns en kabel till bromsljus och en kabel till dimljus beror nog på att kopplingen på släpet ser annorlunda ut, förmodligen sammankopplade.
Jordkabel, finns det någon skruv att fästa jordkabeln till i bageutrymmet så kan man använda den. Annars får man borra hål och fästa jordkkabeln på det viset.
Kontakt kopplas in i Trail-tech modulen. Bilar med Canbus system måste ha en sådan annars får bilens dator fnatt. Modulen tejpas fast på lämplig plats, ska stå upprätt. Har inte bilen något Canbus system så kan man installera den ändå.
Kabel som ska dras till batteriet, finns en säkring mellan i fall det skulle uppstå nått fel. Då går säkringen. I mitt fall dras kabeln under bilen och sen upp till batteriet. Undvik att lägga kabeln nära varma delar eller att den kan komma i kläm. Försök följa andra sladdar som löper under bilen.
http://gaare.se/wp-content/uploads/2023/07/WYR993407R.pdf
Trail-Tec elsats 7polig universal