Vax är bara för att skydda ytan och har ingen slipande effekt.
Polish är den mildaste formen att rengöra lacken medan compund är det motsatta.

Vilken metod man väljer beror på hur stora repor man har fått i lacken, eller vad man vill försöka att få bort. Ytliga repor där lacken är bra behöver bara polish, medan lite dupare behöver compund eller till och med våt slipning.
Arbetsordningen är följande beroende på vilken metod man väljer:
Polish -och sedan vax
Compound – polish – vax
Våtslipning – compound – polish – vax.
Att våtslipa kräver månag fler steg efter slipningen.
STEG 1
Börja med 3 -stegs avfettning av bilen

Börja med fälgerna och sedan resten av bilen.

Använda gärna tryckspruta för att spara handledarna.

MAN SKÖLJER INTE AV BILEN MED VATTEN MELLAN DESSA OLIKA STEG
STEG 2
Med skummet ligger på, börja med att mekaniska rengöra fälgar och däck.
STEG 3
Skölj av bilen med rent vatten.
STEG 4

Tvätta bilen med schampo.
Tvätta bilen med one bucket metoden.
Innebär att man slänger ner flera tvättdukar i en hink och tvättar bilen med en trasa i taget. När den är skitig slänger man den och tar en ny ur hinken.
STEG 5
Skölj av med vatten och torka tort
POLISH OCH VAXNING…i den ordningen.
Polera, torka av.
Slutligen vaxa…vänta 2 minuter….torka av.


Använd autosol eller fint stålull med såpa på avgasrör, metalldelar
Kallavfettning kan även appliceras på en microfiberduk och polera bort tjärfläckar, villet ofast finns mer av längts ner på sidorna på bilen.
Att spreja kallavfettning är inte alltid det bästa, men det går snabbare.
Men längt ner på kanterna kan du polera, för att verkligen få bort tjäran.
- Flygrostborttagare
- Avfetta bilen (låt verka) använd trasa med avfettning på svårare fläckar
- bilschampo skum
- Glansschampo
- Polering
- Vaxning


Fixa mindre stenskott skador
Ett tips: för att slippa sandpapper på toppiga stenskott är att ta ett rakblad, dra på 2 varv med maskeringstejp runt bladet på kanterna så att endast 5-10mm av de vassa i mitten är blottat. Sen luta bladet i 45 gradig vinkel och skrapa av toppen på stenskottet, busenkelt och du slipper skada lacken runt om mer än nödvändigt.
Lackstift
Gör rent med T-sprit, låt torka.
Jag brukar till och med spetsa en tändsticka med en kniv, sedan pricka i stenskottet. Låt torka, det krymper då på ”höjden”, inte bredden. Pricka i mer färg och låt torka. Tre till sex gånger brukar jag göra detta. Ytterst lite färg varje gång, och då torkar det också fort. När du är uppe i nästan samma höjd som den hela lacken så är det dags för klarlacken. Den kan man pricka i med spetsad tändsticka på samma sätt, och bli ganska bra. Klart!
Själv brukar jag lägga på med klarlacken även ut på oskadad lack, ganska tjockt, så att det blir högre, som en liten bulle eller vad jag ska kalla det. Låt torka. Sedan tejpar jag runt stenskottet med maskeringstejp väldigt nära, max 1mm ifrån. Tar slippapper 2000 korn och slipar ner till samma höjd som övrig lack. Bort med tejp och ta rubbing, kör med maskin till det ser bra ut. Sedan polish med maskin. Klart!
Bästa är att träna på en motorhuv med stenskott som man ”fått” på skroten. Har man väl lärt sig har man det med sig resten av livet. Har lärt mina barn detta, som verkligen uppskattar det. Det syns inte var jag lagat, skulle jag vilja säga. Har även lyckats bra med repor. Blöt ytan, syns det då inte så är det bara i klarlacken skadan är. Då lägger man ingen färg, utan bara klarlacken. Då kan man göra som jag gör med tejpning och slipning. Dra en repa på motorhuven från skroten och träna. Det blir ”lite” mer komplicerat om repan gått ner till grundfärgerna, eller till och med plåten.
The Squeegee method!








UPPREPA PROCEDUREN, TORKA AV MED ACETON…LÄGG PÅ NYTT LAGER TILLS DU ÄR NÖJD.
HÅLET SKA FYLLAS IGEN TILL 80 PROCENT EFTERSOM DET MÅSTE FINNAS UTRYMME FÖR KLARLACK. SOM DU LÄGGER PÅ PRECIS PÅ SAMMA SÄTT.


KLARLACKEN SKA NU TORKA ORDENTLIGT, HELST ÖVER NATTEN.

NU ÄR DET DAGS ATT BÖRJA SLIPA




SEDAN ÄR DET BARA ATT AVSLUTA MED POLERING OCH VAXNING